Stemmen doen we iedere dag

Geplaatst op

Afgelopen week waren de verkiezingen voor het Europese Parlement. De opkomst was in bijna alle EU-landen fors hoger dan bij de verkiezingen in 2014. En dat is maar goed ook, er viel een hoop te kiezen. Persoonlijk geloof ik sterk in het ‘iedere stem telt’ principe. De reclames om dit duidelijk te maken zijn soms wat suf, maar met de boodschap ben ik het eens. Ieder klein stapje draagt bij aan de sprongen die we moeten of willen maken.

Gelukkig hoeven we dan ook niet tot de volgende regionale, nationale of Europese verkiezing te wachten om te stemmen. Want stemmen doen we in wezen allemaal iedere dag. Bij iedere aankoop die we doen, steunen we bepaalde bedrijven, producten en principes. En bij iedere aankoop die we niet doen ontzeggen we die steun juist. Onze vraag bepaalt uiteindelijk wat en hoe er geproduceerd wordt. Wanneer ik producenten uit de voedselindustrie spreek over verduurzamen is er maar één ding belangrijk: Wat wil de consument?

Laat eten nou net de aankoop zijn die we het meest frequent doen. In de winkel of in restaurants. Dat is dus ook de aankoop waarmee we als individu ons stem het hardst kunnen late klinken. Maar waar kies je dan voor als je besluit om die rundvleesburger links te laten liggen of om lokale producten uit het seizoen te kopen? En weet je als consument nog wel wat er wanneer in het seizoen is? Het antwoord is dat de meeste mensen geen idee hebben. Hoog tijd dus voor partijprogramma’s voor eten! Dan weet iedereen tenminste wat de gevolgen zijn door te stemmen voor meneer artisjok of mevrouw aubergine.

Maar lezen mensen die partijprogramma’s wel? Als je naar het stemgedrag in Groningen kijkt, zou je in ieder geval denken van niet. Het moet dus simpeler. Zo simpel dat iedere kiezer in één oogopslag kan zien wat de impact van haar keuze is. De makkelijkste manier om dit te doen is door achter gerechten op een menukaart de impact te zetten op een schaal van 1-5. Uit onze ervaring en testen blijkt dat wanneer bij buffetten kaartjes worden gezet die aangeven of een broodje klimaatvriendelijk of klimaatonvriendelijk is, de schaal met klimaatvriendelijke broodjes als eerste leeg is.

Een ander voorbeeld zijn de impact menu’s van Dutch Cuisine. Het nieuwe zomer menu komt er weer aan. Deze menu’s zijn ontwikkeld om te laten zien hoe makkelijk je een enorme impact kan hebben, en om deze impact in één oogopslag aan ieder bezoeker duidelijk te kunnen maken.

Dus aan alle chefs, cateraars en restauranteigenaren van Nederland: Klim op die zeepkist en vertel jouw bezoekers over de gevolgen van kiezen voor jouw eten. Verleidt en inspireer ze vervolgens door de duurzame en klimaatvriendelijke keuzes ook de lekkerste keuzes te maken. Geloof me, ze zullen met z’n allen voor je stemmen.

Laura Heerema

Laura Heerema is oprichtster van Giant Leaps. GiantLeaps kwantificeert de impact van eten. Om zo inzichtelijk te maken welke keuzes er nou echt impact hebben. Maar vooral ook om te laten zien dat een keuze die voelt als een kleine stap al een grote impact kan hebben. Zeker wanneer een gerecht meerdere keren wordt verkocht. GiantLeaps doet haar klimaatimpact berekeningen op basis van levens cyclus analyse. Hierbij wordt voor alle producten de broeikasgassen die vrijkomen bij het telen, produceren en transporteren berekend en bij elkaar opgeteld.